Разработка

Мобильная

Куратор секции: Анатолий Пешков

Всем привет! Меня зовут Анатолий Пешков, я технический директор в компании Mad Brains. Вот уже более 6 лет я и мои коллеги вкладываем свои силы, время и, не побоюсь сказать, душу в создание великолепных мобильных приложений. Для успешного существования на этом рынке нам постоянно приходится учиться. Тернистый путь из проб и ошибок позволяет нам вычленять наилучшие подходы и технологии. Наш богатый опыт в различных областях (игры, музыкальные и новостные приложения, приложения для навигации и т.д.) позволяет судить о трендах и полезных приемах, которые смогут упростить жизнь и сэкономить не один человеко-час разработки. Именно по этому я являюсь куратором секции мобильной разработки.

В данной секции не будет воды и пиара. Только программирование и мобилки, только хардкор. Секция предназначена для тех у кого в должности тем или иным языком написано «программист» и в чьи обязанности входит создание программ для устройств на операционных системах iOS, Android и, если таковые еще не вымерли, Windows Phone. Поговорим о насущных проблемах разработки, о том что лучше нативная разработка или кроссплатформа, о том как сделать свой код надежнее и конечно о том что нужно изучать дальше чтобы стать еще более крутым и востребованным программистом. Информация будет полезна как начинающим, так и тем кто все чаще задается вопросом «Как сделать лучше?». Жду вас на «Стачке»

Вопросы и предложения по секции можно присылать вот сюда:
E-mail: antol@madbrains.ru
Facebook: https://www.facebook.com/antol.peshkov


Mikhail Rakhmanov
iOS @ Headhunter
Moscow

History of emergence

Basic concepts and principles

Design of reactive libraries: "under the hood"

Approaches to building architecture (service and presentation layers)

A review of proposed approaches in terms of an open source application

Advantages and disadvantages of reactive programming



Aleksandr Shitikov
Development manager @ AGIMA.Mobile
Ulyanovsk
Cross-platform VIPER
of Reports

    1. Business logic as a cross-platform module.

    2. VIPER. Where does cross-platform interchange start and finish?

    3. Android-friendly VIPER. Lifecycle.

    4. Development tools.

    5. Test methods.


    Aleksey Rybakov
    Senior Engineer, Technical Evang @ DataArt
    Kharkiv

    An outline of AR/MR/VR and industry trends

    Let’s talk about what Samsung Gear VR, Google Cardboard and Google Daydream are like, and what are the similarities and differences from the point of view of the programmer

    And—what SDK/Tool may be used along with them



    Mikhail Makeyev
    Chief technology officer @ SoftDesign
    Tolyatti

    Local singletons in implementation of mvp approach.

    Classifying business logic into scopes.

    Dependency Injection with Dagger2 and Mortar.

    An example of project architecture using scopes, and mobile application testing.

    Advantages and disadvantages of the proposed approach.


    Vladislav Dugnist
    iOS Engineer @ ML-Works
    Sochi

    I'll tell you about my work experience in a start-up with a fast rate of development. About the traps, which we fell into with frequent releases and solutions that allow to avoid them.


    Viktor Chernogorov
    Partner, Director for Development @ MobileUp
    St. Petersburg
    • Who are we, and what do we want? Today? Tomorrow? Day after tomorrow?
    • MVP-thinking (decomposition of 3 wide-known projects)
    • target audience, KPI and other smart words.
    • Hypotheses and analytics

    Evgeny Krivobokov
    Team Lead Mobile Development @ Avito
    Moscow

    I'll tell you about the experience of using the feature toggles approach in a growing team, how it helps make the product stable, and ready for more frequent releases.

    - Feature branching as a standard approach in team development. When it can become expensive;

    - Alternative - feature toggle, basic idea;

    - What they are. Classification depending on the time of life and variability: release, experimental, ops, ...;

    - Implementation examples (code on kotlin). Mainly about the release feature toggles;

    - Ways to reduce the cost of support. How not to overextend;

    - How not to accumulate tech debt. When to delete feature toggles;

    - How do we test them. What situations need to be checked;

    - Feature toggles and changes to the API. How to make them friends;

    - Publication of status information on feature toggles;

    - CD: use this information making assembly and deployment to integrate with Jira. How to make the code a source of truth.


    Pavel Gurov
    iOS Developer @ Avito
    Moscow

    On the example of the applications developed at Avito I will tell you how to prevent controllers from knowing their surroundings, make them reusable and testable, and how to build navigation between them.

    Abstract

    1. Problem description (start logics, flow, data transfer between the screens, testing)

    2. Difference between a Framework and a Library. Why UIKit is framework, and why it is bad that it calls our code.

    3. Coordinators. What are they and what they are responsible for, how they help to solve problems from item 1.

    4. How to refactor the existing code with coordinators.


    1. Creating a unified build system for all projects under iOS and Android - it is possible;

    2. Continuous Integration FAQ;

    3. Various tools for creating build systems;

    4. Implementation of the system from start to finish – the case study;

    5. What exactly the system facilitates and how it works and simplifies life in reality;

    6. What can be added to the base system - the publication of Unit test results, notification of failed builds, etc.



    Юлия Павлова
    Business Development Director @ All Correct Group
    Самара

    Аннотация. В докладе будет рассмотрен мировой рынок фитнес-приложений и представлен рейтинг прибыльности рынков. Будут рассмотрены основные показатели рынков, (выручка, прибыльность, ARPU), особенности и будут даны рекомендации по выходу на рынки разных стран на основе данных аналитических компаний и открытых источников.

    Полезность. Доклад будет полезен разработчикам мобильных приложений и программного обеспечения, в особенности фитнес-приложений, приложений для подсчёта калорий, а также разработчикам программного обеспечения для немедицинских носимых устройств.